O závodech

Minibike - Mini moto

Seriál závodů minibike 40 vznikl na začátku devadesátých let a jedním ze zakladatelů byl pan Lubomír Tenkl, který stál za výstavbou speciální minibikové dráhy v Praze Bráníku, později pak za prvními úspěchy Lukáš Peška. Lukáš byl také jedním z jezdců, kteří ještě závodili v prvních ročnících minibikového závodění, které před dvaceti lety mělo úplně jinou podobu. Současně s prvními krůčky českého minibikového závodění jsou spojené první kroky firmy Blata, která se pustila do odvážného projektu v českých zemích, výrobou minibiků. Drtivá většina všech závodníků startovala v prvních ročnících právě na těchto strojích.

Během několika let zde vyrostla silná generace rychlých závodníků, která v roce 1998 šokovala italské konkurenty a posbírala cenné vavříny. Snad ani nepřekvapí, že prvním mistrem Evropy se stal Lukáš Pešek na české technice Blata. Minibikový sport se ze zábavy nadšenců stal skutečně hodnotným sportem a sledovanou líhní talentů.

Seriál hostila celá řada tratí, kromě těch speciálních v Brně a Pardubicích se původně závodilo převážně na tratích kolem pneumatik (Semily, Kolín) posléze se přesunuly na bezpečnější tratě do Písku nebo Budějovic. Šampionát zavítal také několikrát na slovenské tratě Dubnica n/V nebo Skalica.

České stroje Blata hráli v českém mistrovství prim, ale brzy se začali na startovním roštu další značky, převážně pak italská Polini, která byla silným protihráčem českým minibikům Blata, a soupeření jezdců týmů těchto značek patřilo vždy k atraktivitám šampionátu. V roce 2006 se začali objevovat závodníci s čtyřtaktní technikou, což patřilo také k velké revoluci v minibikovém závodění, jak v juniorských tak seniorských třídách.

Výborných závodníků prošla minibikovým závoděním celá spousta, jsou mezi mini i současní závodníci MotoGP,vedle již zmíněného Lukáše Peška, Karel Abraham, Jakub Kornfeil, dále pak Karel Hanika, Ondra Ježek nebo Michal Prášek a mnoho dalších kluků a dívek, kteří své zkušenosti zúročili ve velké silnici a stali se úspěšnými. Mnoho závodníků získalo vavříny na minibiku u nás a Evropě a bohužel nemělo možnost jít dál, nebo se vůbec neprosadili, ale užili si levné a relativně bezpečné závodění. Na české tratě si vždy našly cestu také jezdci ze zahraničí, převážně ze Slovenska, Rakouska a Německa.

Minibiky procházeli také různými organizačními změnami, postupem let se měnila technická a sportovní pravidla, měnily se vypsané třídy. Vždyť první názvy tříd byly žáci, elite, mature... Jako slepá ulička se ukázal rok 2005, kdy se konal pouze jeden závod za víkend. Další roky byly skutečně kvalitně obsazené, co se týče do počtu startujících, tak do jejich kvality. Bohužel roku 2008 se odjel poslední skutečně kvalitně obsazený ročník, pro další sezonu se po rozepřích mezi jednotlivými pořadateli podařilo odjet pouze tři podniky a další rok se nic nezlepšilo. Šampionát celkově strádal na účasti a jezdci volily spíše cestu závodů v MiniGP nebo startu v menších amatérských závodech. V roce 2011 se tak nekonal oficiálně žádný podnik seriálu minibike. V roce 2012 se podařilo obnovit závody spojením s šampionátem MiniGP a skútrů.

Minibike - Mini motoMinibike - Mini motoMinibike - Mini motoMinibike - Mini motoMinibike - Mini motoMinibike - Mini moto

MiniGP

Závody MiniGP vzniky na počátku devadesátých let, původně jako Simson cup, jehož zakladateli byli Zbyněk Havrda a Karel Březina. V roce 1995 se tento šampionát přeměnil na Evropa 50 s dvěma novými třídami padesátek automatů a řadiček. Na přelomu tisíciletí pak přišla nová rychlejší kategorie sedmdesátek, ke které se později připojila i seniorská třída osmdesátek. V posledních letech pak proběhla nejvýraznější změna v nejmladších žácích, kde se z automatů přešlo na řadičky a povoleny jsou i čtyřtakty. Od sezony 2013 se také vyhodnocují zvlášť 4T stroje Honda jako Honda NSF 100 cup.

Šampionát se jezdil do roku 2012 pod patronátem českobudějovického automotoklubu s podporou ÚAMK v čele s Františkem Špale. Šampionát je vypsán jako přebor ČR pod autoritou Autoklubu ČR. Od roku 2013 je promotérem a organizátorem Mini racing – skútr klub v AČR v čele s Ondrou Honzákem.

Původně se vedle motokárových okruhů využívali různé letiště, např. v Hradci Králové nebo Českých Budějovicích. Dnes se závodí pouze na bezpečných autodromech v Sosnové, Písku, Vysokém Mýtě, Chebu nebo Dunajské Stredě. Třída osmdesátek má nově také jeden závod na velkém okruhu v Mostě.

Šampionát je pro jezdce od sedmi let (do neomezeně) rozdělený do čtyřech kategorií a je otevřený pro zahraniční jezdce. Šampionát čítá stabilně šest podniků, které obsahují dva závody v neděli, volné tréninky a kvalifikace se konají v sobotu. Nejlepší jezdci jsou podporováni při startech na mistrovství Evropy.

MiniGPMiniGPMiniGPMiniGPMiniGPMiniGP

Skútr

Skútr

Myšlenka závodit na skútrech se objevila již v roce 1996, konalo se pět sezon, které nesly jméno Polini cup. V roce 2005 byla myšlenka znovu oživena a na rok 2006 byly vypsány tři závody na motokárové trati v Písku. V roce 2007 a 2008 bylo uspořádáno pět, respektive 6 závodů a od roku 2008 závody vstupují do další éry pod taktovkou Skútr klubu v AČR, kterému se povedlo rozjet velmi kvalitně obsazené závody s čím dál většími diváckými ohlasy. Na sklonku roku 2013 se Skútr klub v AČR přejmenoval na Mini racing – skútr klub v AČR a přelšo na něj přadatelství celého seriálu MiniGP, Mini moto, Skútr.

SkútrSkútrSkútrSkútrSkútrSkútr

Jawa 50

Závody legendárních strojů Jawa 50 – Pařez, Pionýr a Mustang se konají prakticky od té doby, co se tyto stroje začaly vyrábět. Nejvíce se tyto stroje uplatňovaly v motocyklových soutěžích – enduro a motokros. Pohonná jednotka těchto strojů pak našla také uplatnění v závodech motokár ve třídě Pionýr. Zatímco jsou tyto stroje (dnes již veteráni) stále velmi populární pro závody enduro a motokros, na silniční okruhy zaznamenaly svůj návrat až v roce 2005, kdy skupina nadšenců začala pořádat silniční závody na uzavřených komunikacích v okolí Jičína. Snažení nadšenců vyvrcholilo zařazením kategorie Jawa 50 do závodů veteránů – Nepomucký Trojúhelník. V roce 2013 pak k Nepomuckému Trojúhelníku přibyla Cena města Jičín a začaly první spekulace o závodech na uzavřených okruzích v rámci seriálu MiniGP. V roce 2014 měl pak Pionýr debut na uzavřených okruzích v rámci seriálu MiniGP, ve kterém bude pokračovat i v roce 2015. Vypsány jsou opět 2 kategorie a to Jawa 50 GP a Jawa 50 RS, kdy GP jsou ryzí speciály a RS stroje více svázané pravidly. Silniční závody pionýrů jsou zajímavou alternativou závodů těchto legendárních strojů a především na závodech veteránů se těší velké oblibě mezi diváky.  

 

Jawa 50Jawa 50Jawa 50Jawa 50Jawa 50Jawa 50

 autoklub   

Google+